<h2>.: مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی :.</h2><span></span>
مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی
موضوعات
تبلیغات
تبلیغات
۱۰ فروردين ۱۳۹۴
هوشیاری در استفاده از شبکه های اجتماعی

* هوشیاری در استفاده از ارتباطات شبکه های موبایلی هوشمند:

تحولات چند سال اخیر در حوزه موبایل های هوشمند و دوری والدین از این فضاها تبدیل به دلنگرانی ایشان شده و برای برخی هم هیچ حساسیتی ایجاد نشده!
حضور نوجوانان در شبکه هایی نظیر وایبر، تلگرام، اینستاگرام و... بسیار نگران کننده است.
( قرارگرفتن تحت شدیدترین بمباران های فکری دشمن، تبدیل این شبکه ها به حیاط خلوت نوجوانان، ایجاد تغییر شدید در سبک زندگی....)
رویکرد اول در برخورد با این مسئله، بی تفاوت بودن است که این، با روحیه مربیگری سازگار نیست. خواسته یا ناخواسته نوجوانان به این عرصه ها وارد شده اند و گروه هایی هم دارند. پس نمیتوان غفلت کرد.
رویکرد دوم،
حضور فعال در این عرصه،بین متربیان جهت ساماندهی و جهت دهی افکار.

با انتخاب این حوزه، چند مورد را باید درنظر گرفت.

1- به ظاهر فعالیت در این شبکه ها بی حاصل و مطالب گذراست. اما تاثیر القا جو دربین گروه بسیار مهم و در دراز مدت مشخص خواهد شد.

2- مطمئنا نوجوانان در این حوزه ها از مربی پیشتازتر هستند و تشکیل گروه براحتی برای ایشان میسر خواهد بود.

3- اگر حضور مربی در گروه نوجوانان حالت پلیسی بگیرد، قطعا ایجاد گروه های جدید و بدون حضور مربی! راهکار نوجوانان هست.

4- در فضای مجازی، مطالب گاها با صراحت بیشتری عنوان میشود. پس احتمال شوخی های نامناسب و گاها بی ادبانه وجود دارد. لطفا نرنجیم!

5- فضای مناسب برای ایجاد گروه را پیدا کنیم. بیسفون، وایبر، لاین، تلگرام و....
ترجیحا مربی باید توانایی اعمال مدیریت در بین کاربران را داشته باشد(در مواقع خیلی خاص).


* نمونه های ایجاد گروه و کاربرد ها:
1- هدف از ایجاد گروه؛
جمع آوری متربی ها در یک گروه برای تاثیر گذاری بیشتر، ارتباط مستمرتر، پاسخگویی به لحظه در مقابل بمباران فکری خواهد بود.

2- اشتراکات؛
در تشکیل گروه نقطه اشتراک باید وجود داشته باشد. گروه های دانش آموزی، رده های سنی یکسان در مساجد، هییت مشترک و ....

3- وابستگی؛
وابستگی به گروه باید ایجاد شود. برای مثال تصمیم گیری اردو ها و اطلاع رسانی ها در گروه

4- طرح مبحث؛
تجربه وقتگیر اما ارزشمند یکی از دوستان؛ درگروه دانش آموزی، ساعتی مقرر بشود برای بحث و گفتگو در رابطه با موضوعات اخلاقی، عقیدتی یا احکام. برای مثال 9 الی 10 شب. بحث از زمان اعلام شده بیشتر ادامه پیدا نکند و درصورت لزوم ادامه بحث به روز بعد موکول شود. آخر بحث موضوع روز بعد اعلام شود.
متربی ها یک روز هرچند اندک وقت دارند تا در رابطه با موضوع مطالعه کنند.
برای جلوگیری از کپی بیهوده طالب میتوان قانون منع سرچ در اینترنت را اجرا کرد!

 5- ایجاد سبک خواص برای مدیریت گروه؛ هرفردی موظف به ارائه روزانه یک مطلب حتی شده یک جمله در موضوعات مختلف. یکی در مباحث علمی. یکی مذهبی. یکی پوستر. یکی شهدا و...

6- از بروز صحبت های متفرقه در گروه نگران نشویم و نرنجیم! طبیعت حضورافراد در یک گروه، برقراری ارتباط ایشان باهم است.

7- تغذیه گروه؛
این قسمت باید توسط مربی به خوبی انجام بپذیرد. تجربه شخصی بنده تاثیر بسیار زیاد داستان های آموزنده ولی کوتاه هست. روش آموزش ابتدایی قرآن هم استفاده از قصص هست.

8- جبهه گیری؛
مربی در گروه باید توانایی پاسخ گویی به شبهات مطروحه در گروه که عموما توسط اعضا کپی شده است را داشته باشد. برای مثال، پیام ویدئویی تبریک نوروز اوباما.

9- تناسب متون انتخابی با سن؛
افراد زیادی با دغدغه مندی اقدام به تولید محتوی میکنند اما زبان درک طرف مقابل را درنظر نمیگیرند. 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان
نظرات و پیشنهادات خود را برای بهتـــر شدنِ کارِ مربـــی به ما انتقال دهید.
محتوا و مطالـــب فرهنـگی - تربیــتی خود را حتــماً برای ما ارسال نمایید.
رونوشت (کپی) از مطالب تارنمای مربی ترجیحاً با قید منبع آزاد است.
استفاده تجاری از مطالب این تارنما مجاز نبوده و منوط به اجازه ما می باشد.
مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی
|
www.morabbee.ir
ارتباط با ما: ۰۹۱۹۶۲۲۵۹۳۴

ابزار رایگان وبلاگ

رایانامه (ایمیل) خود را وارد نمایید: