مرجعی برای مربیان تربیتی

مرجعی برای مربیان تربیتی

ما معمولا به کسی سرمایه دار می گوییم که طلا، باغ، مزرعه، قالی و برج داشته باشد اما سرمایه دار واقعی کسی است که حدود چهارده میلیون نسل نو دارد. سرمایه دار واقعی، آموزش و پرورشی ها هستند. اینها هستند که تربیت نسل نو را برعهده دارند.
حجت الاسلام قرائتی

تماس با ما

طبقه بندی موضوعی

پیوندها

ابزار نظر سنجی


۱۹ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

یکی از مدرسین تجربه ای ناخوشایند در کلاس خود داشتند که بدنبال راهکار بودند؛

تجربه ایشان و راهکار پیشنهادی را برای استفاده دیگر مدرسین عرض می کنم :

- یکی از فراگیران ۲۰ دقیقه دیر به کلاس آمد و به ایشان گفتم چرا دیر آمدید.

- گفتند حالا که آمدم به بقیه هم همینطور گیر می دهید !!

- کلاس را ادامه دادم و ایشان شروع کرد به ایجاد دردسر و سوالهای بی ربط و ... 

با آنکه آرامش خودم را حفظ کرده بودم ولی تحملش برایم در کلاس سخت بود و سوالات و چالشهای او کلاس را شاکی کرده بود.

مدتی گذشت و در اواسط کلاس با اعلام این مطلب که کلاس بدرد نمی خورد، کلاس را ترک کرد.

....................

در مورد کیس مذکور و چالش در تدریس،

نکات زیر به ذهنم می رسد

که خدمت دوستان علاقمند به تدریس عرض می کنم :


 تأخیر ورود افراد در ابتدای کلاس امریست عادی و نباید با این چالش برخورد قهری نمود.

در زمان ورود فرد جدید به کلاس اگر در حال صحبت هستید، سکوت کنید و با سلام و احترام، ایشان را به محل های خالی راهنمایی کنید. 

بدانید که این فرد بدلیل تأخیر، کمی استرس دارد پس مراقب ایشان باشید، شاید بعضی از فراگیران بخواهند با ایشان شوخی نمایند یا اذیتش نمایند که شما باید مراقب رفتارهای اینچنین باشید.

اگر فردی در کلاس با شما شروع به تقابل کرد، خونسردی خود را حفظ کنید. از حمله ایشان ناراحت نشوید و ریشه این تعارض را بررسی کنید؟! احتمال زیاد عامل آن خودتان هستید.

از قدرت خود در کلاس استفاده نکنید.

به صحبتهای ایشان خوب گوش کنید.

اگر متوجه شدید که هدفش مقابله با شماست، با ایشان مقابله نکنید.

 از نیرو و انرژی بقیه کلاس، برای ساکت کردن ایشان و پاسخ به حمله های غیر منطقی ایشان استفاده کنید.

 هیچوقت خودتان را سپر قرار ندهید. شما چه ببرید و چه ببازید باخته اید.

در زمان برگزاری کلاس، مدیر کلاس شما هستید و نباید کسی را برنجانید و یا کسی باعث رنجش شما و دیگران شود.

اگر در کلاس فردی از شما ناراحت شد، حتماً بعد از کلاس با ایشان صحبت کنید و از دلش در بیاورید.

شما سه نقش مهم دارید که این نقشها شما را در چشم فراگیران بزرگ می کند.

این سه نقش به سه میم مشهور هستند. 

_ م مثل میزبان. یعنی فراگیران مهمان شما هستند پس میزبان خوبی باشید.

_ م مثل مربی. مثل یک مربی اهداف رفتاری کلاس را محقق کنید. برای ایجاد یادگیری اگر لازم شد مثل یک مربی سخت گیر باشید. 

م مثل مادر. نگاهی شبیه مادر یا پدر به فراگیران داشته باشید.

فنون تدریس و مهارتهای ارتباطی کم اهمیت تر از تسلط به محتوا نیست، پس تا می توانید مهارتهای ارتباطی و مهارتهای تدریس خود را توسعه دهید.

... محمدباقر مرادی ...

مربی تربیتی

یکی از ماده های درسی که ما در متن برنامه هفتگی کلاسها قرار داده ایم، مباحثه می باشد. این کلاس یک جلسه در هفته در قالب کلاسهای 12 نفره برگزار می شود که شامل 3 گروه 4 نفره است. شیوه کار به این صورت است که قبلاً سوالات و مسائل تفکر برانگیز که عمدتاً ریاضی می باشد در اختیار دانش آموزان قرارمی گیرد. دانش آموزان چند روز وقت دارند که به طور انفرادی در حل مسائل فکر کنند. سپس در جلسه مباحثه اعضای هر گروه درباره آن بحث می کنند و موضوع جمع بندی می شود. سپس نمایندگان گروه ها در داخل کلاس باهم مباحثه می کنند تا به نظر واحدی برسند.

در حقیقت دانش آموزان ما در کلاسهای مباحثه به تولید علم می پردازند و این بهترین روش برای پرورش قوای تفکر می باشد. مدرسه ما این آمادگی را دارد که مدارس دیگر از این کلاسها بازدید کرده و در صورتی که آن را مفید تشخیص بدهند در مدارس خود نیز آن را اجرا نمایند.

... مدرسه متوسطه دوره اول پسرانه معلم (تهران) ...

مربی تربیتی

... برای دریافت اندازه اصلی، بر روی تصویر تلیک نمایید ...

مربی تربیتی

این متن که توسط یکی از مخاطبین عزیز برامون فرستاده شده رو براتون قرار میدیم،

ان شــــــــــــــــــــــاءالله که مـــــــــــــورد استفــــــــــــــاده قـــــــــــرار گیــــــــــــرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:‏

اصولاً هدف تمام کارهای تربیتی مانند کلاس‌های مختلف آموزشی و یا برنامه‌های تفریحی ‏و اردویی این است که متربی و علی الخصوص نوجوانان، از گناهان دوری کنند و واجبات را ‏انجام دهند؛ اما اینجا نکته‌ای وجود دارد که اطلاعات و دیتا نمی تواند با قوه‌ی غضب و ‏شهوت مقابله کند چون هم‌سنخ نیستند یعنی اطلاعات و دیتا هم‌سنخ قوه‌ی غضب و ‏شهوت نمی باشند و مکرر مشاهده شده است که فردی مثلاً اطلاع دارد غیبت حرام است ‏اما با وجودِ داشتنِ اطلاع از حرام بودن غیبت، آن را انجام می دهد...

مربی تربیتی

درس بخوانید، وقتِ خود را بیهوده هدر ندهید

و به پدر و مادر و معلمین خود احترام بگذارید.

آیت الله مهدوی کنی (ره)

مربی تربیتی
در حقیقت، سنگر مبارزه با کفر و ظلم و استکبار جهانی
و قلـــــدری شیــــــاطیــــــــنِ سیـــــــاسـیِ عـــالَــــم،
همین سنگر مدرسه و تعلیم و تربیت و فرهنگ است.
رهبر معظم انقلاب
مربی تربیتی

با سلام و عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت واقعه اسفناک منا و ابراز همدردی با بازماندگان و خانواده شهدا،

بدینوسیله گروه هم‌خوانی و هم‌سرایی محراب با همت برادر ارجمند و شاعر متعهد مرتضی حیدری آل‌کثیر،

قطعه‌ای را با عنوان «مصاب المناء» در رثای شهدای مِنا،

خصوصاً عزیزان از دست رفته کاروان نور فراهم ساخته

و آن را به ساحت مقدس امام زمان (عج)، جامعه قرآنی کشور

و مقام معظم رهبری حفظه الله و ملت شریف ایران تقدیم می‌کند ...

مربی تربیتی

در چهار مورد از قرآن کریم موضوع تعلیم و تربیت به عنوان هدف‏ بعثت انبیا با هم ذکر شده است. در سه مورد تربیت و تزکیه بر تعلیم مقدّم شده است. (27) و تنها در آیه 129 بقره تعلیم بر تربیت و تزکیه مقدم شده است. سرّ این‏که تزکیه در آن آیات مقدم شده این است که تزکیه و تربیت، علت نهایى براى رسالت است و علت غایى در قصد و تصور، مقدم است و لکن چون در عمل و وجود خارجى، مسأله تعلیم بر تربیت مقدّم است، در این آیه تعلیم مقدم بیان شده است. (28)

27) بقره، 151 ؛ آل‏ عمران، 164 ؛ جمعه، 2.

28) روح ‏المعانى، ج 2، ص 19.

... حاج آقا قرائتی ...

مربی تربیتی

حدیثی درباره‏ کودکی حضرت هادی است، که نمی‏دانم شنیده‏ اید یا نه؛

وقتی معتصم در سال ۲۱۸ هجری، حضرت جواد (ع) را دو سال قبل از شهادت ایشان از مدینه به بغداد آورد،

حضرت هادی که در آن ‏وقت شش ساله بود، به همراه خانواده ‏اش در مدینه ماند. پس از آن ‏

که حضرت جواد به بغداد آورده شد، معتصم از خانواده حضرت پرس ‏و جو کرد و وقتی شنید

پسر بزرگ حضرت جواد (ع)، علی ‏بن ‏محمد (ع)، شش سال دارد، گفت این خطرناک است؛

ما باید به فکرش باشیم.

معتصم شخصی را که از نزدیکان خود بود، مأمور کرد که از بغداد به مدینه برود و در آن ‏جا

کسی را که دشمن اهل‏ بیت است، پیدا کند و این بچه را بسپارد به دست آن شخص، تا او

به عنوان معلم، این بچه را دشمن خاندان خود و متناسب با دستگاه خلافت بار بیاورد.

این شخص از بغداد به مدینه آمد و یکی از علمای مدینه را به نام «الجنیدی»، که جزو

مخالف ترین و دشمن ‏ترینِ مردم با اهل ‏بیت علیهم‏ السّلام بود – در مدینه از این قبیل علما آن ‏

وقت بودند – برای این کار پیدا کرد و به او گفت من مأموریت دارم که تو را مربی و مؤدبِ این

بچه کنم، تا نگذاری هیچ ‏کس با او رفت و آمد کند و او را آن ‏طور که ما می‏خواهیم، تربیت کن.

اسم این شخص – الجنیدی – در تاریخ ثبت شده است.

حضرت هادی هم – همان‏طور که گفتم – در آن موقع شش سال داشت و امر، امر حکومت

بود؛ چه کسی می‏ توانست در مقابل آن مقاومت کند.

بعد از چند وقت یکی از وابستگان دستگاه خلافت، الجنیدی را دید و از بچه‌ا‏ی که به دستش سپرده بودند، سؤال کرد.

الجنیدی گفت: بچه؟! این بچه است؟! من یک مسأله از ادب برای او بیان می‏ کنم،

او بابهایی از ادب را برای من بیان می‏ کند که من استفاده می ‏کنم!

این ها کجا درس خوانده‏ اند؟!

گاهی به او، وقتی می‏ خواهد وارد حجره شود، می‏ گویم یک سوره از قرآن بخوان، بعد وارد شو

– می‏خواسته اذیت کند – می ‏پرسد چه سوره‏‌ای بخوانم. من به او گفتم سوره‏ بزرگی؛

مثلاً سوره‏ آل‏ عمران را بخوان؛ او خوانده و جاهای مشکلش را هم برای من معنا کرده است!

این ها عالمند، حافظ قرآن و عالِم به تأویل و تفسیر قرآنند؛ بچه؟!

ارتباط این کودک – که علی‏ الظاهر کودک است، اما ولی‏ الله است؛ «و آتیناه الحکم صبیا» –

با این استاد مدتی ادامه پیدا کرد و استاد شد یکی از شیعیان مخلص اهل‏ بیت!

شد غلامی که آب جو آرد /// آب جوی آمد و غلام ببُرد

منبع: بیانات مقام رهبری به مناسبت شهادت امام هادی علیه السلام – ۳۰/۵/۱۳۸۳

مربی تربیتی

دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ما را ترسیم می کند.

اگر می بینید که امیرمؤمنین، مولای متقیان علی (علیه السلام) می فرماید:

«من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً؛ هر کس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام خویش کرده است.»

این بیان برای ما درس است تا معلمان، قدر خود را بدانند

و تشخیص دهند که چقدر، وجود آنها در سرنوشت یک ملت مؤثر است.

رهبر معظم انقلاب

مربی تربیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه