<h2>.: مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی :.</h2><span></span>
مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی
موضوعات
تبلیغات
تبلیغات
۷ فروردين ۱۳۹۶
تجربه مربی: نقشِ سپردن مسئولیت و کار به نوجوانان در مجموعه

"همه ما یا غالبمون، در سال های عمر خود‌ (مخصوصاً سنین نوجوانی) با مجموعه های فرهنگی زیادی آشنا شدیم و در آن مجموعه ها رفت و آمد داشته ایم، اما جذب مجموعه ای شده ایم که در آن به ما مسئولیتی داده شده و فعالیتی داشته ایم، حتی اگر در ابتدا، آن فعالیت بسیار کوچک بوده باشد. نقش انجام دادن فعالیت و مسئولیت داشتن در جذب شدن به مجموعه برای همه کسانی که در مجموعه های فرهنگی فعالیت می کنند بسیار روشن است. وقتی نوجوانی برای مجموعه فعالیتی انجام می دهد، حتی آن کار اگر بسیار کوچک هم باشد سبب می شود که خود را دخیل در برنامه های مجموعه بداند و خود را میهمان حساب نکرده و بلکه میزبان و متولی بداند.

از دیگر نتایج سپردن کار به نوجوانان به خصوص نوجوانانی که به تازگی با مجموعه آشنا شده اند این است که باعث می شود آن ها حضور فعال در برنامه ها داشته باشند. به طور مثال تجربه نشان داده که نوجوانانی که در سیاه پوش کردن مراسم محرم حضور فعال داشته اند  و مسئول انجام برخی از کارها بوده اند، تمایل بیشتری برای حضور در ده شب مراسم محرم دارند و دوست دارند که مراسمی که خود برای برگزاری آن زحمت کشیده اند، هرچه بهتر برگزار شود که این یکی از نتایج بسیار مهم است که سبب ایجاد هویت تشکیلاتی و حس تعلق به مجموعه در نوجوان می شود.

همچنین انجام فعالیت با همراهی نوجوان سبب ایجاد ارتباط عمیق بین مربی یا سرگروه با نوجوان می شود، زیرا یکی از خاطرات زیبایی که می تواند برای نوجوان در مجموعه ایجاد شود، انجام دادن کار برای مجموعه به صورت گروهی به همراه مربی و سرگروه خود می باشد که خاطراتی فراموش نشدنی برای نوجوان به یادگار می گزارد.

علاوه بر نتایج ذکر شده در بالا، می توان پُر کردن خلأ نیروی انسانی و همچین پرورش مسئولان بخش های مختلف مجموعه در آینده و تربیت غیر مستقیم را نیز یکی از نتایج سپردن مسئولیت و کار به نوجوانان به شمار آورد.

لذا از سرگروه های عزیز خواهشمندم برنامه ریزی لازم برای حضور نوجوانان در فعالیت های مجموعه که یکی از این برنامه ریزی ها کشف استعداد های نوجوانان است را انجام داده و در این مسیر با نوجوانان همراه باشند."

#ارسالی_مخاطبین: میثم نیک قلب

........................................................................

🔰از جمله فاکتور های مهم کار تشکیلاتی در مجموعه های فرهنگی، همین سپردن کار به نوجوانان و نیروهای جدید مجموعه است.

اما نکته ایست که مسئولان مجموعه، معمولاً از آن غافل اند.

پیشتر نیز مطلبی تحت عنوان«نداریم،نداریم،نداریم» در کانال قرار داده شد که به نکاتی در حیطه دادن مسئولیت به نوجوانان اشاره می‌کرد.

از شاخصه های کار تشکیلاتی این است که هر مجموعه، باید دارای زیرمجموعه هایی باشد که در عین استقلال و پویایی، تحت یک فرماندهی واحد و در کنار هم یک کلّ واحد را بسازند.

هر یک از این زیر مجموعه ها باید خود دارای یک مدیریت باشد که تحت نظر مدیریت کل عمل می‌کند.

متأسفانه در برخی از مجموعه ها دیده می‌شود که پس از اعطای مسئولیت به نوجوانان، او را رها می‌کنند تا مسئولیت خود را انجام دهند و اگر هم در انجام کارهای محوله دچار مشکل شود آن را به پای تربیت کادر می‌گذارند. اعطای این حد از آزادی عمل به نیرو می‌تواند آفاتی به همراه داشته باشد.

در برخی از نوجوانان ممکن است این حد از آزادی عمل، او را به خودسری بکشاند. مخصوصاً نوجوانانی که تازه به سن بلوغ می‌رسند و کودکی خود را در مجموعه با انجام مسئولیت های گوناگون گذرانده اند.

در ثانی؛ در این حالت، نوجوان باید با آزمون و خطا، به دانش یا مهارت مطلوب مسئول مجموعه برسد.


در کنار این مطالب، اگر این زیر مجموعه ها یا به تعبیری این خرده نظام ها، تحت نظارت مسئولینی اداره شوند که با یکدیگر هماهنگ اند و نوجوانان ها تحت نظارت آن ها مسئولیت بپذیرند، تمامی فعالیت های مجموعه در یک مسیر واحد قرار خواهد گرفت که مجموعه را به سمت هدف های از پیش تعیین شده، پیش خواهد برد.

وَ مِنَ الله التوفیق

#ارسالی_مخاطبین

____________________________

✅ کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی:

🆔 @morabbee_ir

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان
نظرات و پیشنهادات خود را برای بهتـــر شدنِ کارِ مربـــی به ما انتقال دهید.
محتوا و مطالـــب فرهنـگی - تربیــتی خود را حتــماً برای ما ارسال نمایید.
رونوشت (کپی) از مطالب تارنمای مربی ترجیحاً با قید منبع آزاد است.
استفاده تجاری از مطالب این تارنما مجاز نبوده و منوط به اجازه ما می باشد.
مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی
|
www.morabbee.ir
ارتباط با ما: ۰۹۱۹۶۲۲۵۹۳۴

ابزار رایگان وبلاگ

رایانامه (ایمیل) خود را وارد نمایید: