<h2>.: مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی :.</h2><span></span>
مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی
موضوعات
تبلیغات
تبلیغات
۱۹ اسفند ۱۳۹۴
شیوه ای زیبا از مدرسه داری یک مدرسه

چند روز پیش از مدرسه ای بازدید کردیم که همه چیزش با مدارس دیگر متفاوت است؛ ابتدا پای صحبت مدیر مدرسه می نشینیم:

-« در مدرسه ی ما تدریس مستقیم وجود ندارد: ما فرآیند  "یاد دهی، یادگیری" را به فرآیند "یادگیری" تبدیل کرده ایم. سرفصل های دروس، طبق برنامه خاصی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. و هر دانش آموز در منزل یا مدرسه، با مطالعه متن کتاب و انجام تمرینات لازم؛ فرآیند یادگیری را شکل می دهد.

-فرآیند یادگیری به صورت پروژه های منظم، توسط هر دانش آموز انجام و سر کلاس ها به دبیران مربوطه ارائه می شود. در مدرسه، هر کلاس و پایه برای خودش یک برنامه هفتگی دارد و این دانش آموز است که تصمیم می گیرد هر زنگ در کدام کلاس حاضر شود. دانش آموز هر ساعت که بخواهد می تواند وارد کلاس شود و هر لحظه که مایل باشد کلاس را ترک کند و به هر مکان یا کلاسی که خود صلاح می داند برود.

-ارتباط دانش آموزان با معلم کلاس به صورت مستقیم است؛ هر دانش آموز پروژه و تکلیفی دارد که در منزل انجام می دهد: مثلاً خلاصه کردن درس چهرم علوم به صورت نمودار درختی و یا حل سوالات صفحه 20 کتاب ریاضی.

-هر دانش آموز پروژه خود را در کلاس به معلم ارائه و معلم در حضور دانش آموز آن را بررسی می کند و توصیه های لازم را به عمل می آورد و در پایان از مطالب پروژه چند سوال از دانش آموز می پرسد تا کیفیت یادگیری هم مورد ارزشیابی قرار بگیرد.

-در پایانِ هر ماه، به دانش آموزان کارنامه درسی و رفتاری داده می شود تا دانش آموزان و اولیای آن ها از میزان پیشرفت مطلع شوند.»

سیستم کار این مدرسه با توجه به اصول زیر طراحی شده است :

1-یادگیری اکتشافی 

2-تفاوت های فردی 

3-آزادی عمل حداکثری 

4-کار گروهی 

5-شادابی و نشاط

6-عزت فردی

7-درونی کردن ارزش ها

8-مقید بودن به ارزش های دینی 

9-خلاقیت 

10-کشف استعداد های نهفته 

11-هویت ملی                                                                                                                                                    سوال شد: اگر دانش آموزی در انجام پروژه های خود کوتاهی کند و یا  یادگیری او کیفیت مطلوبی نداشته باشد با او چه رفتاری انجام می شود؟  پاسخ: ابتدا با او صحبت می کنیم و نهایتاً" از او قول می گیریم که اشکالات خود را رفع کند" و اکثراً به نتیجه می رسیم؛ ولی اگر با انجام این تمهیدات ندرتاً به نتیجه مطلوبی نرسیم دیگر ما به او برنامه می دهیم و مقدار متناسبی از آزادی های او محدود می شود و برای این که کار به این جا کشیده نشود، اکثراً دانش آموزان با مدرسه همراه می باشند.

سوال شد: آیا اصلاً در مدرسه شما تدریس مستقیم وجود ندارد؟                 پاسخ: در بعضی از دروس اگر دبیری صلاح بداند، در هفته یک جلسه 20 دقیقه ای، کلاس گروهی تشکیل می شود.

* پس از توضیحات مدیر؛ از کلاس علوم هفتم و مطالعات اجتماعی هشتم بازدید کردیم وآن چه را که از مدیر محترم شنیده بودیم به عینه در کلاس ها مشاهده کردیم. دانش آموزان با نظم و سکوت در کلاس به صورت فردی یا گروهی در حال مطالعه بودند و به نوبت برای ارائه پروژه خود به معلم مراجعه می کردند.

با این آرزو که ای کاش رایحه ای از این مدرسه به دیگر مدارس ما نیز برسد، با دریافت هدیه ای شامل یک تابلوی بسیار زیبا وکتابی در مورد شیوه ی کار مدرسه، خدا حافظی کردیم و این یادداشت به شکرانه این فرصت طلایی که نصیبمان شد به رشته تحریر درآمد. 

... باتشکر از استاد محمدحسن صاحبدل؛ اسفندماه 94 ...

نظرات (۵)

سلام 
روند آموزشی به سمتی سوق می یابد که  دانش آموزان بتوانند تولید محتوا آموزشی نمایند 
با زبان خود درس را بیان کند از یکدیگر پرسش و پاسخ کنند و در کنار هم پژوهش و تحقیق به عمل آورند حتی برخی از فعالیت ها به خانواده هم مربوط می گردد مانند طرح جابر بن حیان که خانواده دوش به دوش فرزند در جمع آوری اطلاعات یا ساخت وسیله ، نمایشی اقدام می نمایند تا طرح آماده و به نتایج برسند
این روشی که در اینجا آماده همان کنفرانس قدیم می باشد که معلم کتاب را تقسیم بندی نموده و هر درسی را به یک دانش آموز می داد تا تدریس نماید الان با وسایلی مانند ویدئو پروژکتور و پاورپونیت و ... تدریس می نمایند ولی اینکار در توانمندی همه دانش آموزان نیست چند دانش آموز با کمک اولیا می توانند تولید محتوا و تدریس عالی انجام دهند

اسم مدرسه چیه؟؟کجاست؟لطف کنید تو کانال بگید
پاسخ:
سلام و ادب
در تلگرام پیام دهید.
  • مرتضی استاجی
  • کانال چیه؟
    پاسخ:
    تلگرام
    سلام و درود بر شما
    سلام 
    خسته نباشی همکار گرامی
    شکفتن بهار که سر آغاز فصل زیبایی هاست،
    نمود قدرت یگانه ایست که هستی می بخشد و جلوه مینماید ،
    باشد که شروع بهار دلهایمان آکنده از عطر محبت و دوستی شود.
    فرا رسیدن بهار طبیعت را به شما همکاران گرامی
    از صمیم قلب تبریک و تهنیت عرض می نمایم.
    سلامتی ، موفقیت و شادکامی برای همکاران گرانقدر را از خداوند یگانه مسالت می نمایم.
    بسیار عالی واقعا که معلمی شغلی بسیار ارزشمند و قابل احترام می باشد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    دوستان
    نظرات و پیشنهادات خود را برای بهتـــر شدنِ کارِ مربـــی به ما انتقال دهید.
    محتوا و مطالـــب فرهنـگی - تربیــتی خود را حتــماً برای ما ارسال نمایید.
    رونوشت (کپی) از مطالب تارنمای مربی ترجیحاً با قید منبع آزاد است.
    استفاده تجاری از مطالب این تارنما مجاز نبوده و منوط به اجازه ما می باشد.
    مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی
    |
    www.morabbee.ir
    ارتباط با ما: ۰۹۱۹۶۲۲۵۹۳۴

    ابزار رایگان وبلاگ

    رایانامه (ایمیل) خود را وارد نمایید: