<h2>.: مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی :.</h2><span></span>
مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی
موضوعات
تبلیغات
تبلیغات
۶ دی ۱۳۹۴
معلم و بدقولی؟!

اگر بهترین روش تدریس را در کلاس اجرا کنیم و معلم بسیار جذابی هم باشیم فقط کافی است تا یک بدقولی انجام دهیم. آن وقت همه چیز عوض خواهد شد. و اگر بدقولی ها تکرار شود ما به عنوان کسی شناخته می شویم که وفای به عهد ندارد،در این صورت دانش آموزان یا دانشجویان دیگر به حرف ما اعتماد نخواهد کرد. از همه بدتر اینکه اقتدارمان زیر سوال می رود و دیگر روی حرف ما حساب نمی کنند.راحت بگویم می شویم چوپان دروغگو …

وفای به عهد برای همه ی کارها

خوش قولی فقط این نیست که اگر قول تشویق می دهید حتما تشویق کنید بلکه

• اگر گفته اید که تکالیف را نگاه می کنید حتما نگاه کنید.

• اگر قول داده اید که امتحان بگیرید حتما امتحان بگیرید.

• اگر قول داده اید که در ساعتی خاص کلاس را شروع کنید حتما در همان ساعت شروع کنید.

• اگر گفته اید که مطلبی خاص را خواهید گفت حتما بگویید.

و موارد بسیار دیگری که اگر قول داده اید باید به آنها عمل کنید.

بدقولی معلم ها و اساتید به صورت کلی یا عمدی هستند یا غیرعمدی

بدقولی های غیر عمدی

فراموشی:
اگر فراموش کار هستید .بهتر است از یک گوشی هوشمند کمک بگیرید.تمام کارها و قول های خود را می توانید در آن ثبت کنید . موبایل رفیق خوبی است او در زمانی که برایش تعیین کرده اید شما را باخبر می کند. به محض اینکه به کسی قول می دهید آن را یادداشت کنید. حتی اگر با تلفن صحبت می کنید سعی کنید که این کار را انجام دهید. در بد ترین و حالت از مخاطب خودتان بخواهید که به شما یادآوری کند. این کار یک فایده و یک ضرر دارد . اول اینکه مخاطب حس می کند که برای شما مهم نیست ،و فایده ی آن این که ممکن است خود مخاطب هم فراموش کند که به شما یاد آوری کند، پس شما به زحمت نمی افتید. البته برای شما که عاشق کمک کردن به دیگران هستید حتی این حالت هم خوب نیست.

حوادث غیر مترقبه:
به هر حال ما در یک دنیای پر حادثه زندگی می کنیم. عوامل زیادی می توانند باعث شوند تا نتوانیم به قول خودمان عمل کنیم. مثل بیماری ، تصادفات و…… ولی نکته ی مهم اینکه ترافیک جزو موارد غیر مترقبه محسوب نمی شود. ترافیک ها عموما قابل پیش بینی هستند اگر ساعتی زود تر اقدام کنیم می توانیم به قول خودمان عمل کنیم. اما برای حوادث واقعا غیر مترقبه بهتر است که صادق باشیم. و با شجاعت تمام عذر خواهی کنیم و دلیل اینکه نتوانستیم به عهد خودمان وفا کنیم را توضیح دهیم و قول جبران آن را بدهیم.

ولی لطفا از این کار زیاد استفاده نکنید.

در زمان دانشجویی استادی داشتیم که قرار بود برگه های امتحان را تصحیح کند و هر جلسه بعد از امتحان می گفتند که ببخشید هفته ی گذشته اصلا حالم خوب نبود و نتونستم برگه ها رو تصحیح کنم! و هیچ وقت هم آن برگه ها تصحیح نشد!

بد قولی های عمدی

بدقولی به دلیل جوگیر شدن:

تعدادی کمی از معلمان و اساتید عزیز در یک زمان های خاص جو گیر می شوند و قول هایی می دهند که توان اجرایی آن را ندارند.مثلا در روز دانشجو استادی اعلام کرد که سندی از روز ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ دیده است و چون بسیار جالب است آن را به کلاس می آورد و به دانشجویان نشان خواهد داد. خب چون ایشان اجازه و قدرت این کار را نداشت هیچ وقت به قول خودش عمل نکرد ما به عنوان دانشجو تصور کردیم که صحبت ایشان سندی ندارد وتا امروز فکر می کنم که صحبت ایشان صحت نداشته است چون به قول خودشان عمل نکردند.

برخی نه گفتن بلد نیستند و قول الکی می دهند.

برخی از معلمان و اساتید چون نمی توانند به مخاطب خودشان نه بگویند پس زیر بار تقاضاهای آنان می روند. و تعداد زیاد این تقاضا ها باعث می شود که نتوانند به قول خودشان عمل کنند. و به عنوان استاد یا معلم بد قول شناخته می شوند . در صورتی که اگر همان اول به صورت محترمانه می گفتند که نمی توانند این کار را انجام دهند مطمئنا بهتر از بد قولی بود. معمولا معمان مهربان زیاد دچار این مشکل می شوند. در مقاله ی سه اشتباه خطرناک که معلمان مهربان مرتکب می شوند به این موضوع پرداخته شده است.

عدم واگذاری کارها:

وقتی قرار باشد تمام کارها را خودتان انجام دهید و از طرف دیگر دوست ندارید به کسی” نه “ بگویید در نتیجه شما تعداد بسیار زیادی کار دارید که انجام نمی شوند. بهترین راه حل واگذار کردن کارهاست که در مقاله ی مدیریت مدرسه با واگذاری کارها به طور مفصل به آن پرداخته شده است. اما یک تکنیک ساده برای درخواست مخاطبان این است که بعد از پرسش کمی فکر کنید. فوراً نگویید که “برات میارم یا خودم برات انجامش میدم “ این یک دام است. ضرر دیگر این کار این است که معمولا تا جلسه ی بعد دانشجو یا دانش آموز هیچ کاری انجام نمی دهد و منتظر است تا شما قدم اول را بردارید.

وقتی شما تصمیم گیرنده نیستید

اگر شما یک معلم ساده مدرسه باشید نمی توانید شخصا قول یک اردوی خارج از استان را بدهید. چون این کار نیازمند هماهنگی با مدیرمدرسه ، اداره ی آموزش و پروش و حتی اداره کل استان می باشد. پس دقت کنید فقط قول هایی بدهید که خودتان تصمیم گیرنده هستید و یا اینکه با هماهنگی کامل با سایرین قول بدهید.

چند تکنیک فوق العاده برای خوش قول ها

اگر شما به خوش قولی معروف هستید.ویژگی بسیار ارزشمندی دارید اگر دوست دارید همه را شگفت زده کنید تکنیک های زیر راهم به ویژگی های خوبتان اضافه کنید.


اگر به دانش آموزی قول یک کیف به عنوان جایزه می دهید داخل کیف هم چند دفتر و خودکار بگذارید. یعنی:

همیشه بیشتر از چیزی که قول می دهید عمل کنید ویا کمتر از چیزی که می خواهید عمل کنید قول بدهید

اگر به مخاطب خودتان قول می دهید که فردا برایش مطلبی را ایمیل می کنید. بهتر است بعد از ظهر همان روز آن کار را انجام دهید. 

یعنی: همیشه زودتر از چیزی که قول می دهید عمل کنید و یا زمان دورتری از زمانی که می خواهید عمل کنید قول بدهید

و در اهمیت خوش قولی همین بس که خداوند در آیه ی ۸ سوره ی مومنون می فرماید:

وَالذّین هُم لاماناتِهِم و عَهدِهِم راعُون [مومنون۸] [مومنین کسانی هستند که] امانت ها و عهد خود را رعایت می‏کنند.


... برگرفته از روش تدریس ...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان
نظرات و پیشنهادات خود را برای بهتـــر شدنِ کارِ مربـــی به ما انتقال دهید.
محتوا و مطالـــب فرهنـگی - تربیــتی خود را حتــماً برای ما ارسال نمایید.
رونوشت (کپی) از مطالب تارنمای مربی ترجیحاً با قید منبع آزاد است.
استفاده تجاری از مطالب این تارنما مجاز نبوده و منوط به اجازه ما می باشد.
مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی
|
www.morabbee.ir
ارتباط با ما: ۰۹۱۹۶۲۲۵۹۳۴

ابزار رایگان وبلاگ

رایانامه (ایمیل) خود را وارد نمایید: